Hrdza je chemická zlúčenina, ktorá vzniká na povrchu kovových predmetov, najmä tých zo železa a jeho zliatin, napríklad ako je oceľ. Táto zlúčenina vzniká ako následok vystavenia pôsobenia vlhkosti v spojení s kyslíkom. Hrdza je teda oxid železa alebo železitá oxidácia, ktorá sa tvorí pri reakcii železa s kyslíkom a vlhkosťou.
Autá hrdzavejú preto, že kovové časti, ktoré sú použité na výrobu ich častí, môžu reagovať s vodou a kyslíkom v ovzduší, čo vedie k tvorbe hrdze. Tento proces sa nazýva korózia a je spôsobený chemickou reakciou železa a jeho zliatin s kyslíkom.
Technicky je hrdza oxidácia kovu, ktorá sa vyskytuje, ak je kov vystavený vlhkosti, vode alebo iným faktorom prostredia, ktoré umožňujú proces oxidácie.
Ak chcete minimalizovať riziko korózie, základom je pravidelná údržba a ochrana tých typov povrchu, ktoré sú jej najviac vystavené a to tak viditeľných, ako aj neviditeľných. Naopak, pokiaľ to zanedbáte, treba sa pripraviť na veľmi nepríjemné následky. Tým najhorším je poškodenie štruktúry, vrátane tej hĺbkovej, čo vedie až k trhlinám kovu.
Hrdza môže spôsobiť tiež znečistenie a vizuálne poškodenie povrchu kovových predmetov, čo má za následok stratu ich estetickej hodnoty. Predmety tiež môžu stratiť svoju pôvodnú funkčnosť, napríklad pri zámkoch hrozí, že príde k ich zaseknutiu.
Lepšie, ako hrdzu riešiť až po jej vzniku, je jej predchádzať. Základom je pravidelné a naozaj dôkladné umývanie a to nielen od prachu či nečistôt, ale aj od solí.
V rámci prevencie je dôležitá tiež aplikácia ochranného laku. Ten môže mať podobu ochranného náteru alebo vosku na tie povrchy, ktoré sú vystavené vplyvu vlhkosti a vzduchu, pričom jeho zmysel spočíva v prevencii pôsobenia voči vonkajším vplyvom.
Samozrejmosťou by mala byť pravidelná kontrola podvozku, pretože práve toto je miesto, kde sa hrdza objaví najčastejšie a najskôr. Podvozok je totiž najviac vystavený vlhkosti v spojení s blatom, prúdením vzduchu alebo aj soľou po zimnej údržbe. Práve na podvozok treba pri prevencii hrdze dbať najviac a to najmä jeho umývaním od blata.
Hoci v interiéri auta sa hrdza za obvyklých podmienok nevyskytuje, ak máte staršie vozidlo, dbajte na kovové časti interiéru, najmä aby boli suché a čisté. Vonku zas platí, že ak sa vyskytnú nejaké škrabance či poškodenia laku, treba ich hneď riešiť.
Skorá oprava znamená minimalizáciu rizika vniknutia vlhkosti a kyslíka na kovové časti, čím sa minimalizuje riziko tvorby hrdze. Prv, než sa pustíte do opravy, nezabudnite na dôkladné vyčistenie daného miesta a jeho okolia. Platí to predovšetkým o vlhkosti, kde by malo prísť nielen k vyčisteniu miesta, ale aj jeho dôkladnému vysušeniu.
Nielen jednoduché režimové opatrenia, ale aj špeciálne prípravky na ochranu povrchov voči korózii majú svoje miesto v rámci prevencie hrdze na aute.
Či už ide o ochranu podvozku, dutín, ochranu karosérie pred kamienkami a povrchovým poškodením laku, najlepším prostriedkom k tomu sú špeciálne prípravky. Tie majú najčastejšie formu sprejov, pasty, gélov alebo impregnácie.
Ich zmyslom je ochrana povrchu, na ktorý sa aplikujú, voči vode, vlhkosti, mrazu a pôsobenia vzduchu. Tieto prípravky môžete aplikovať na kovové časti karosérie, na podvozok, na interiér aj exteriér, ale aj na mazanie remeňov z gumy, ochranu zámkov, impregnáciu káblov a prevenciu voči oxidácii elektrických rozvodov.
Výbornou možnosťou sú aj špeciálne spreje zanechávajúce tvrdý a súčasne priehľadný film odolávajúci kyselinám a vysokej teplote až do 200 °C. Vďaka tomu sa tieto prípravky hodia aj na ošetrenie motora a častí s vyšším teplotným zaťažením.
Použitie prípravkov je možné v rámci prevencie všeobecne na všetkých súčastiach auta, či už pôjde o karosériu, podvozok, tlmiče, ramená alebo iné kovové časti. Po vyschnutí prípravku sa na povrchu vytvorí špeciálny ochranný film s voskovitou konzistenciou, ktorý je odolný voči slanej vode, korózii, vlhkosti a všeobecne voči vzduchu.
V prípade, že sa už hrdza na aute objavila, môžete na ňu stále použiť prípravky určené na jej rozpustenie. Ich zmyslom je odstránenie hrdze na povrchu kovov.
Niektoré môžu mať dvojitú funkciu a to odhrdzovača aj základného náteru na kovy pre budúcu ochranu povrchu voči tvorbe hrdze. Tieto prípravky sú väčšinou kompatibilné tak s interiérom a exteriérom, ako aj so štandardnou karosériou, podvozkom či väčšinou tmelov a náterov, takže sa dajú aplikovať aj na skôr opravované časti.
Pri výbere odporúčame zvážiť a špeciálne rozpúšťače hrdze na báze epoxidových živíc, ktoré dokážu na povrchu vytvoriť ochrannú vrstvu. Plusom je, ak prípravok nebude obsahovať ťažké kovy či anorganické kyseliny, takže bude viac šetrný.
Zakúpiť si môžete aj gélové rozpúšťače hrdze, ktorých výhoda je veľmi dobrá aplikácia na zvislé plochy, napríklad na disky. Tieto prípravky sú spoľahlivé na odstránenie korózie zo všetkých druhov kovov, pričom na extra odolnú hrdzu pôsobia veľmi dobre v spojení s kefou. Odstrániť pomôžu nielen hrdzu, ale aj dlhodobé usadeniny.
Ak máte problémy s povolením skrutiek, matíc alebo zapaľovacích sviečok v dôsledku hrdze, v našej ponuke nájdete aj špeciálne oleje tohto typu. Po nastriekaní na kovový povrch uvoľnia zoxidované časti a do 15 minút môžete súčiastku povoliť.
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024